Riskutbildningar

Som en del av nollvisionen har Sveriges regering beslutat om vissa obligatoriska körkortsutbildningar.
Riskutbildning del 1 och Riskutbildning del 2 är obligatoriska i körkortsutbildningen och måste vara godkända innan du gör Kunskapsprov och Körprov hos Trafikverket.
Längden på utbildningen och riktlinjer för vad kursen måste innehålla bestäms av transportstyrelsen
(TSFS 2012:40).

En godkänd Riskutbildning är giltig i 5 år.
Det innebär att du har fem år på dig att avsluta din körkortsutbildning efter en godkänd riskutbildning. Har du gått en riskutbildning för mer än fem år sedan, men ej tagit körkort måste du göra om din riskutbildning.

Har man tagit körkort men får det indraget under prövotiden kan man bli ålagd att göra om riskutbildningarna.

När du ska gå en riskutbildning är det viktigt att du tar med en giltig legitimation.
Om kursen ej är betald eller om du inte kan visa din legitimation kan du inte rapporteras in som godkänd till trafikverket.

Riskutbildning del 1

Risk 1 är en teoretisk utbildning och kräver ingen körerfarenhet.
Det går därför bra att boka in riskutbildningen i början av din körkortsutbildning.
Syftet med risk 1 är att ge kunskap om hur droger, trötthet och alkohol påverkar din förmåga att köra bil. Även att få körkortseleverna medvetna om andra risker så som att rattsurfa och SMS:a i trafiken. Med kunskap om risker i trafiken blir de lättare att undvika och på så sätt får vi säkrare förare i trafiken. Risk 1 utbildningen är 180 min exklusive paus.

Kurser tillfällen :

Kurs dagar

Kurserba hålls på tisdagar kl 16:30 - 20:00
Antalet kurser och tiden för kursen styrs av efterfrågan.
Om antalet elever till en viss kurs blir för få kan ändringar ske, om efterfrågan är stor kan vi sätta in extrakurser. Det är därför alltid bra att kontakta oss om ni har frågor.
Ring 0701 499 859 för mer information.

Riskutbildning del 2

Risk 2 är en teoretisk och praktisk utbildning där du får uppleva riskfyllda trafiksituationer i en trygg miljö. Du få testa din egen körförmåga samt bilens egenskaper och begränsningar på olika väglag. Vi rekommenderar att du gör Risk 2 i slutet av din körkortsutbildning då du kan manövrera bilen på ett säkert sätt. Vi rekomenderar att du bokar in dig på Gillinge.

Foter logga